Творча майстерня

Відео з уроку на тему: "Філософські проблеми в трагедії Й. В. Гете "Фауст"
Тема: Опозиція Фауст - Мефістофель, діалектичне вирішення проблеми добра і зла.
Мета:  Розглянути основи філософської   концепції Гете про закон єдності і боротьби
протилежностей, його втілення у трагедії довести що Фаусті Мефістофель-«вічні образи» світової літератури; формувати етичні погляди на світ; пробуджувати в учня філософський інтерес до власної особистості, розвивати логічне мислення, навички групової роботи.
Тип уроку: Аналіз художнього твору
Хід уроку.
(Епіграф напишуть діти в кінці уроку)
1.         Актуалізація опорних знань.
Зачитати.                                       Початок   уроку
Щастя - у чому воно? У ситості, у зручності, у спокої, у грошах? Невже людина диве тільки для цього? Герой Гете пройшов через усе це і зрозумів: «Ні. Щастя не в цьому. Сенс життя - теж». Виявляється, щоб почуватися щасливим, людині необхідні перешкоди, які вона мусить переборювати, цілі, яких має досягати, труднощі, у боротьбі з якими загартовується її характер. Вона повинна сумніватися, шукати, боротися, жертвувати. І тільки тоді може називатися Людиною.
Сьогодні ми спробуємо доторкнутися до цих філософських понять: сенс життя, в чому щастя людини, добро і зло та багато інших. Твір Гете, як і кожний класичний твір, є багатотемним і багатоідейним. Звісно, ми не можемо торкнутись усіх тем, яуі є у творі, однак обговоримо тему добра і зла і тему кохання, щоб побачити, як змальовує письменник найпотаємніші сторони людської душі.
Погляньте на вислів Гете, який став епіграфом до сьогоднішнього уроку: автор частками своєї душі вважає і Фауста і Мефістофеля. Чому? Це ми спробуємо з'ясувати сьогодні.
Також, нам треба відповісти на запитання чому в кінці трагедії душа Фауста і Маргарити потрапляє в Емпірей, а не до пекла як того хотів сатана.
2. Переходимо до перевірки д/з.
Я запропонувала вам підготувати літературні диктанти і з кращими з них ми зараз познайомимось.
Але перед цим - 1). Літературна розминка (по одному - ланцюжок)
Дібрати три ключових слова до епохи, яку вивчаємо:
Називаємо представників епохи
2) Літературний диктант
3) Характеристика основних образів трагедії
- про кого сьогодні будемо говорити дивлячись на тему уроку?
(використовуємо прийом «Герой твору про себе»)
(використовуємо прийом «Герой твору про себе»)
В зошиті робимо 2 колонки
1. Що поєднує і що різнить Фауста і Мефістофеля?
2. Знайдіть це в тексті ( Смішний божок землі..*.)
(Коли побачив що стою....)
- Дослідницька робота в групах.
І група
1. Який постає перед нами Мефістофель на перших сторінкахтрагедіїГете?
2. Хто є предметом суперечки між Господом і Мефістофелем?
3. Порівняйте погляди на людину Бога і Диявола. Чий погляд ви поділяєте? Доведіть прикладами із життя.
4. У чому полягає парі між Господом і Мефістофелем?
5. Чому Гете наголошує на дружньому ставленню Господа до Мефістофеля?
II група
1. З якою метою і як проникає Мефістофель до кабінету доктора Фауста?
2. Проаналізуйте розмову сатани і доктора.
3. Як Князь пітьми характеризує сам себе?
4. З кого він глузує, співаючи пісеньку про блоху?
III група
1. З якою метою Мефістофель веде Фауста до студентів на гуляння?
2. Чим завершується перша спроба Сатани спокусити вченого?
3. У чому полягає його друга спроба в боротьбі за душу Фауста?
4. Чого чекає князь пітьми від взаємин Фауста і Маргарити?
5. Чи високої він думки про жіночу цнотливість? Проаналізуйте його ставлення до Маргарити.
IV група
1. Чи вдалося Мефістофелю спокусити Фауста владою, славою військового, золотом, античним мистецтвом? Доведіть це текстом.
2. У чому полягає поразка Мефістофеля наприкінці трагедії?
Відповіді на окремих аркушах . (запитання на мульти дошці, під час роботи звучить музика, 3-4 хв. (Учні використовують домашні заготовки до питань в групах: ескізи, ілюстрації, фотоматеріали) захист 1- 2 хв.
А весь клас слідкує за результатами групи.
4.                      Коментар вчителя:
Сенс опозиції Фауст - Мефістофель з одного боку - спокуса людини таємними знаннями, а з іншого - перемога людяності над темними силами, що видно у фіналі трагедії. Гете трактує Бога як природу і кохання. Добро перемагає зло.
Фауст постає перед нами і як певна людина, що має свою долю, і як символ людини взагалі. Читач упізнає власні духовні пошуки, він разом з Фаустом шукає істину, щоб зрозуміти сенс власного існування.
Давайте пошукаємо її разом і ми (підтвердіть або заперечте)
В чому ж таки істина? (інтерактивна дошка)
(В цей час запис до зошитів основне для вас особисто)
Л^КуісЦНш
Вища істина буття - у творчості.
Людина йде з життя, але після неї залишається її творчість. Образи Фауста і Мефістофеля є вічними: Фауст-уособлення прагнення духовності вперед.
Мефістофель-уособлення скептичного заперечення.
Знайти відповідник до ілюстрації.
• Підбір епіграфу уроку. Вибираємо один з багатьох варіантів.
• Робота над таблицею (В учнів надруковано)
ТАК
ПРОБЛЕМА
НІ



І група. Чи заслуговує Фауст прощення за союз з чортом?
II група. Чи заслуговує Маргарита на оправдання?
III група: Чи вважаєте ви Мефістофеля злим і підступним?
І\/група: Чи можна виправдати Фауста за те, що він залишив Маргариту у в'язниці?
• Створення сенкану.
Ось приклад одного з сенканів.
1. Людина;
2. Неспокійний, загадковий;
3. Сумнівається, шукає;
4. Сенс життя - служіння людям;                                         »
5. Борець.
• Рефлексія

Есе «Лише той гідний життя і волі, хто щодня за них йде на бій». - III р. Образ Маргарити -1-11 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар