Відео з уроку на тему: "Філософські проблеми в трагедії Й. В. Гете "Фауст"
Тема:
Опозиція Фауст - Мефістофель, діалектичне вирішення проблеми добра і зла.
Мета: Розглянути
основи філософської концепції Гете про закон єдності і боротьби
протилежностей,
його втілення у трагедії довести що Фаусті Мефістофель-«вічні образи» світової
літератури; формувати етичні погляди на світ; пробуджувати в учня філософський
інтерес до власної особистості, розвивати логічне мислення, навички групової
роботи.
Тип
уроку: Аналіз художнього твору
Хід
уроку.
(Епіграф
напишуть діти в кінці уроку)
1. Актуалізація
опорних знань.
Зачитати. Початок уроку
Щастя
- у чому воно? У ситості, у зручності, у спокої, у грошах? Невже людина диве
тільки для цього? Герой Гете пройшов через усе це і зрозумів: «Ні. Щастя не в
цьому. Сенс життя - теж». Виявляється, щоб почуватися щасливим, людині
необхідні перешкоди, які вона мусить переборювати, цілі, яких має досягати,
труднощі, у боротьбі з якими загартовується її характер. Вона повинна
сумніватися, шукати, боротися, жертвувати. І тільки тоді може називатися
Людиною.
Сьогодні
ми спробуємо доторкнутися до цих філософських понять: сенс життя, в чому щастя
людини, добро і зло та багато інших. Твір Гете, як і кожний класичний твір, є
багатотемним і багатоідейним. Звісно, ми не можемо торкнутись усіх тем, яуі є у
творі, однак обговоримо тему добра і зла і тему кохання, щоб побачити, як
змальовує письменник найпотаємніші сторони людської душі.
Погляньте на вислів Гете, який став епіграфом до
сьогоднішнього уроку: автор частками своєї душі вважає і Фауста і Мефістофеля.
Чому? Це ми спробуємо з'ясувати сьогодні.
Також,
нам треба відповісти на запитання чому в кінці трагедії душа Фауста і Маргарити
потрапляє в Емпірей, а не до пекла як того хотів сатана.
2.
Переходимо до перевірки д/з.
Я
запропонувала вам підготувати літературні диктанти і з кращими з них ми зараз
познайомимось.
Але
перед цим - 1). Літературна розминка (по одному - ланцюжок)
Дібрати
три ключових слова до епохи, яку вивчаємо:
Називаємо
представників епохи
2)
Літературний диктант
3)
Характеристика основних образів трагедії
-
про кого сьогодні будемо говорити дивлячись на тему уроку?
(використовуємо
прийом «Герой твору про себе»)
(використовуємо
прийом «Герой твору про себе»)
В
зошиті робимо 2 колонки
1.
Що поєднує і що різнить Фауста і Мефістофеля?
2.
Знайдіть це в тексті ( Смішний божок землі..*.)
(Коли
побачив що стою....)
-
Дослідницька робота в групах.
І
група
1. Який постає перед нами
Мефістофель на перших сторінкахтрагедіїГете?
2. Хто є предметом
суперечки між Господом і Мефістофелем?
3. Порівняйте погляди на
людину Бога і Диявола. Чий погляд ви поділяєте? Доведіть прикладами із життя.
4. У чому полягає парі
між Господом і Мефістофелем?
5. Чому Гете наголошує на
дружньому ставленню Господа до Мефістофеля?
II
група
1. З якою метою і як
проникає Мефістофель до кабінету доктора Фауста?
2. Проаналізуйте розмову
сатани і доктора.
3. Як Князь пітьми
характеризує сам себе?
4. З кого він глузує,
співаючи пісеньку про блоху?
III
група
1. З якою метою
Мефістофель веде Фауста до студентів на гуляння?
2. Чим завершується перша
спроба Сатани спокусити вченого?
3. У чому полягає його
друга спроба в боротьбі за душу Фауста?
4. Чого чекає князь пітьми
від взаємин Фауста і Маргарити?
5. Чи високої він думки
про жіночу цнотливість? Проаналізуйте його ставлення до Маргарити.
IV
група
1. Чи вдалося Мефістофелю
спокусити Фауста владою, славою військового, золотом, античним мистецтвом?
Доведіть це текстом.
2. У чому полягає поразка
Мефістофеля наприкінці трагедії?
Відповіді
на окремих аркушах . (запитання на мульти дошці, під час роботи звучить музика,
3-4 хв. (Учні використовують домашні заготовки до питань в групах: ескізи,
ілюстрації, фотоматеріали) захист 1- 2 хв.
А
весь клас слідкує за результатами групи.
4. Коментар
вчителя:
Сенс
опозиції Фауст - Мефістофель з одного боку - спокуса людини таємними знаннями,
а з іншого - перемога людяності над темними силами, що видно у фіналі трагедії.
Гете трактує Бога як природу і кохання. Добро перемагає зло.
Фауст постає перед нами і як певна людина, що має
свою долю, і як символ людини взагалі. Читач упізнає власні духовні пошуки, він
разом з Фаустом шукає істину, щоб зрозуміти сенс власного існування.
Давайте
пошукаємо її разом і ми (підтвердіть або заперечте)
В
чому ж таки істина? (інтерактивна дошка)
(В
цей час запис до зошитів основне для вас особисто)
Л^КуісЦНш
Вища
істина буття - у творчості.
Людина йде з життя, але
після неї залишається її творчість. Образи Фауста і Мефістофеля є вічними:
Фауст-уособлення прагнення духовності вперед.
Мефістофель-уособлення
скептичного заперечення.
Знайти
відповідник до ілюстрації.
• Підбір епіграфу уроку. Вибираємо один з багатьох
варіантів.
• Робота над таблицею (В учнів надруковано)
ТАК
|
ПРОБЛЕМА
|
НІ
|
|
|
|
І
група. Чи заслуговує Фауст прощення за союз з чортом?
II
група. Чи заслуговує Маргарита на оправдання?
III
група: Чи вважаєте ви Мефістофеля злим і підступним?
І\/група:
Чи можна виправдати Фауста за те, що він залишив Маргариту у в'язниці?
•
Створення сенкану.
Ось
приклад одного з сенканів.
1.
Людина;
2.
Неспокійний, загадковий;
3.
Сумнівається, шукає;
4. Сенс життя - служіння людям; »
5.
Борець.
•
Рефлексія
Есе
«Лише той гідний життя і волі, хто щодня за них йде на бій». - III р. Образ
Маргарити -1-11 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар